روش های مراقبت و تمیز کردن کابینت آشپزخانه

روش های مراقبت و تمیز کردن کابینت آشپزخانه

تعداد بازدید:964

گاهی اوقات بعضی از افراد نمی دانند که چطور باید از کابینت ها نگهداری کنند و طبیعی است که خیلی زود کابینت آشپزخانه آن ها خراب می شود. در این جا به مواردی اشاره خواهیم کرد که شما مدت زمان بیشتری بتوانید از کابینت های خود استفاده کنید. در ابتدا به یاد داشته باشید همیشه بهتر است که از ایجاد خرابی و مشکل پیشگیری نمایید تا نیازی به تعمیر نباشد. اما در صورتی که کابینت آشپزخانه شما خراب شد، به جای اینکه خودتان آن را تعمیر کنید ( گاهی اوقات منجر به خرابی بیشتر می شود)، حتما از افرادی که در این کار مهارت دارند کمک بگیرید تا مشکل به طور کامل برطرف گردد.

بعضی از کابینت ها فلزی می باشند که در مقابل آب مقاومتر هستند ولی بعضی دیگر چوبی یا ام دی اف هستند که اگر با آب تماس داشته باشند به مرور می پوسد و از بین میرود. بنابراین اگر کابینت های منزل شما هم چوبی است، هیچوقت آن را با آب تمیز نکنید و با استاده از روش های گفته شده در این مقاله کابینت خود را تمیز کنید. 

نکته: حتی اگر از صفحات کابینت ضد آب نیز در کابینت آشپزخانه خود استفاده کرده اید، باز هم نباید به طور مستقیم روی آن آب بریزید. چون در هر صورت رطوبت عمر آن را کم می کند.

نحوه ی تمیز کردن کابینت های گلاس 

در صورتی که لکه های چربی مقاوم بر روی کابینت های گلاس سفید یا رنگ های روشن ایجاد شود، می توانید این نوع لکه ها را با محلول جوش شیرین و سرکه خانگی ، از سطح کابینت ها پاک کنید. برای انجام این کار، می بایستی یک فنجان سرکه و یک قاشق جوش شیرین را با دو فنجان آب گرم مخلوط نمائید. سپس دستمال نخی را به این محلول آغشته نموده و به سطوح کابینت بکشید.
استفاده از دستمال آغشته به مایع ظرف شویی نیز می تواند برای رفع لکه های نه چندان سخت چربی، مفید باشد.
از هر گونه مواد شیمیایی به جز مواد سفید کننده برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید مانعی ندارد.


نحوه تمیزکردن های کابینت های چوبی و ام دی اف : 

تمیز کردن کابینت های چوبی به صورت روزانه
یک فنجان آب را با یک فنجان سرکه سفید مخلوط کنید. این محلول تمیز کننده برای پاک کردن روزمره کابینت‌های چوبی مناسب است. این محلول موجب باد کردن چوب نمی شود و رنگ چوب را نیز تغییر نمی‌دهد.
اگر نمی خواهید تمیزکردن کابینت ها را با سرکه انجام دهید، می توانید یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب مخلوط کنید و استفاده نمائید.
توجه: استفاده از پاک کننده‌های همه منظوره برای تمیز کردن کابینت‌ها ، ممکن است موجب تغییر رنگ و شکل آن شود، پس استفاده نفرمائید.
 
 
تمیز کردن کابینت های چوبی به صورت عمقی

  • پاک کننده مخصوص سطوح چوبی را از فروشگاه ها خریداری کنید. این محصول بدون آسیب رساندن به سطوح چوبی برای تمیز کردن چربی‌ها و دیگر مواد چسبنده، طراحی شده است. این پاک کننده، از سرکه یا محلول صابون ساده، قویتر است. بنابراین اگر می‌خواهید کابینت خود را به صورت عمقی تمیز کنید، این یک محصول مناسب است.
  • ابتدا محلول تمیزکننده را در نقطه ای دور از دید روی سطح کابینت تست نمائید. اگر سطح کمرنگ یا مات شد، از پاک کننده استفاده نکنید و یک محلول ملایم تر را جهت تمیز کردن کابینت انتخاب نمایید.

 محلول تمیزکننده را روی کابینت خود اسپری کنید و با حرکات دایره‌ای با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کننده را بدون فشار دادن محکم بر روی کابینت های خود بکشید. زیرا کشیدن با فشار ممکن است باعث خراشیدگی چوب شود.
 
براق کردن کابینت های چوبی 
 برای انجام این کار باید از یک واکس جلادهنده یا اسپری استفاده کنید که مناسب کابینت های شما باشد و حتما کابینت ها را قبل از استفاده از جلا دهنده از هرگونه گرد و لکه چربی تمیز نمائید. برای جلوگیری از خراش دادن چوب از یک حوله نرم یا پارچه میکروفایبر تمیز و خشک استفاده کنید.

تمیز کردن کابینتهای چوبی
 
تمیز کردن داخل کابینت ها

  •  از یک مسواک برای تمیز کردن لبه ها و شیارها استفاده کنید.
  • برای کمک به محافظت از سطوح و تمیزکردن آسان تر از روکش های مخصوص قفسه ها استفاده کنید.

تمیز کردن کابینت با مسواک
نحوه ی تمیز کردن کابینت های رنگ شده: 

کابینت های رنگ شده، نسبت به کابینت های چوبی دوام بیشتری دارند و برای تمیز کردن آن ها از مواد شوینده قوی تر می توان استفاده کرد.
برای رفع لکه های قوی، خمیری از آب و جوش شیرین می تواند کثیفی ها را کاملا برطرف نماید.
 نکته: از پد تمیز کاری و پاک کننده های ساینده جهت تمیزی کابینت ها استفاده نکنید، چون می توانند باعث ایجاد خراش روی سطوح شوند.
کابینت های رنگ شده را می توانید با شوینده های چند منظوره که اسیدی نیستند، تمیز کنید. این مواد شوینده چند منظوره معمولا در سوپر مارکت ها موجود می باشند. برای شروع، ابتدا مواد پاک کننده را روی سطوح چربی اسپری نمایید و با اسکاچ یا دستمال، به صورت محکم بر روی قسمت های چرب بکشید تا چربی ها پاک شوند.


نکته: اگر کابینت های شما با مواد رنگی، مانند رنگ پلاستیک، رنگ شده اند، نباید از آب برای تمیز کردن آن ها استفاده کنید، زیرا این رنگ ها در آب حل می شوند. مخصوصا در استفاده از جوش شیرین دقت کنید زیرا ممکن است باعث سایش رنگ کابینت ها شود.  

  • نکته قابل توجه دیگر در نگهداری از کابینت این است که حتما درهای کابینت را پس از استفاده ببندید. و هیچ وقت آن ها را برای مدت طولانی باز نگذارید. زیرا به تدریج باعث افتادگی، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن می شود. 
  • قسمت هایی از کابینت که فضای زیر آن خالی است، مانند کابینتی که ماشین لباسشویی و ظرفشویی در زیر آن قرار دارد نباید خیلی سنگین باشد و هیچ وقت نباید ظروف و وسایل زیاد روی آن قرار گیرد.

 

پاسخگوی شما هستیم.

07138316283